LizoeInEgypte.reismee.nl

Hoe Egypte werkt (of het probeert)...

Dag thuisfront!

Hier weer een post uit het zonnige, warme, smoggy en cosy Egypte. Intussen wonen we hier al bijna een maand en hebben we al de nodige avonturen beleefd. De Egyptische maatschappij legt langzaam maar zeker haar diepe geheimen voor ons bloot.

Zo valt in de eerste plaats de hoeveelheid nutteloze banen op. Je stapt bijvoorbeeld de internetwinkel binnen:

Persoon 1 om de deur open te doen.

Persoon 2 om je te verwelkomen en te begeleiden naar de balie waar je een nummer krijgt.

Persoon 3 om je een nummertje te geven.

Persoon 4 om je nummertje te controleren.

Persoon 5 om je internetstickje bij te bestellen en je abonnement af te sluiten.

Persoon 6 om het internetstickje aan persoon 5 te geven.

(Hierna begroet persoon 2 je weer als je de winkel uitstapt en houdt persoon 1 de winkeldeur voor je open).

Zes functies, die in België grotendeels niet zouden bestaan, ofwel door één en dezelfde persoon uitgevoerd zouden worden. En dan nog zijn er ongelofelijk veel mensen in Egypte werkloos. Op uitzondering van persoon 5, die Engels kan en een degelijke kennis van technologie en verkoopstechnieken geniet, en dus degelijk uitbetaald wordt, krijgt iedereen een schabouwelijk loon.

In de lijn hiervan, valt ook het aantal politiemannen in Egypte op. Enige vereiste: je uniform kunnen betalen. (Nou wil ik nooit meer commentaar op Belgische politiescholen horen!) Politiemannen zitten hier overal. Neen, serieus, overal. En met de nadruk op zitten! Elke ambassade heeft er 4, elk museum 6, aan elke piramide staan er 10, aan elke schoolpoort staan er 2, op de hoek van de straat staan er 5 (en dan nog heerst er verkeerschaos). Officieuze statistieken zeggen dat 1 op de 5 mannelijke Egyptenaren een politieman is.

De politiemannen die de Columbiaanse ambassade, die naast onze school ligt, moeten bewaken, bekwamen zich vooral door de hele dag in de zetel te liggen en naar de passerende Nederlandse en Vlaamse studentes ‘Hello!’ te roepen.

Jamal Abd-al Nasser beloofde iedereen een job. Ik vraag me af of ze enigszins plezier en voldoening uit hun werk halen, die Egyptenaren. Ik zou in hun plaats zeer ongelukkig zijn. Fundamentalisme moet zijn wortels ergens vinden. Maar goed, over Nasser niets dan goeds…

Een volgende opvallende trend is hun kennis van het Engels. Die is bij quasi iedereen (op uitzondering van de toplaag) hetzelfde. Een les Engels in Egypte ziet er zo uit:

‘Hello!’

‘Welcome to Egypt!’

‘What’s your name?’

‘Madam, madam, take a picture!’

Deze 4 zinnen scanderen ze na mekaar bij elke buitenlander die ze tegenkomen. Maar eigenlijk maakt dat ze zo charmant. Joris Luyendyck schreef in zijn boek dat de Egyptenaren er ook van overtuigd zijn dat Belgen de buitenlanders in hun land ook zo begroeten. Ik stel voor, lieve vrienden, dat we daar vanaf heden ten dage mee beginnen. Start!

Maar eigenlijk zijn ze heel lief tegen toeristen. Ok, ze proberen ons uit te melken (als je weet dat een beginnende ambtenaar hier 300 pond per maand verdiend, iets meer dan 40 euro, snap ik dat wel), maar anderzijds zijn ze schandalig charmant. Zo liepen we het voorbije weekend langs een betoging in Alexandrië (50 betogers, 50 toeschouwers en 150 politiemannen). Enkele honderd meters achter de betoging stonden de combi’s van de reserve oproerpolitie. In elke combi zaten er zo’n 20 tal politiemannen. En uit al die 20 monden (maal 10 combi’s die we zagen, dus 200 monden) kwam enthousiast ‘Hello!’, ‘Welcome!’ en uitbundig gezwaai.

Was de oproerpolitie in België ook maar zo sympathiek! Ik zou vaker gaan betogen!

Zo gaat het leven in Egypte. Bij nader inzicht heb ik als buitenlandse studente hier een waar luxeleventje. Donderdag is het ’n drink in een fancy club, georganiseerd door de Belgische Ambassade, om de Belgen in Cairo met elkaar te laten socializen. Het soort club waar de gemiddelde Egyptenaar niet eens binnenkan. De klassenmaatschappij is hier nog volop aanwezig. De nieuwe Egyptische president kan zich verwachten aan een paar sociale uitdagingen.

Intussen is het tijd om wat verder te lezen in mijn Arabisch boek.

Daag België!

Elisabeth

roger en monique

EGYPTISCH SYSTEEM BLIKSEMSNEL NAAR BELGIE OVERBRENGEN ,GEDAAN MET DE ONVEILIGHEID OP STRAAT EN MET WERKLOOSHEID
GROETIJES VANUIT EEN MET ZON OVERGOOTEN BANKSTRAAT!!!